eTitkár

Felelősségbiztosítás

1995. évi XCVII. törvény
a légi közlekedésről

A biztosítás

69. § (1) A nyilvános repülőtér - a közös felhasználású katonai és polgári repülőtér katonai szektorának kivételével -, a lajstromba bejegyzett polgári légijármű, továbbá a magyar tulajdonban lévő, lajstromozásra nem kötelezett polgári légijármű üzemben tartása, valamint polgári légiforgalmi irányító szolgálat által légiforgalmi irányítói tevékenység - harmadik személynek okozott kár megtérítése céljából, a külön jogszabályban meghatározott - felelősségbiztosítási fedezet fennállása esetén végezhető. A nyilvános repülőterek esetében a felelősségbiztosítási fedezet összegét a tárgyévet megelőző három év statisztikai adatai alapján számított átlagos éves utasforgalom alapján kell megállapítani.

(3) A kötelező felelősségbiztosítás az üzemben tartó által a légi jármű vezetésével vagy a fedélzeten egyéb szolgálat teljesítésével megbízott személyek által feladatuk ellátása során harmadik személynek okozott károk megtérítésére is kiterjed.

70. § A kötelező felelősségbiztosítás szabályait a Kormány rendeletben határozza meg.

A légi közlekedésről szoló törvény a lajstromozásra nem kötelezett polgári légijármű üzemben tartását egyértelműen felelősségbiztosítási fedezet fennállásához köti. Annak szabályait rendeletben határozza meg.

785/2004/EK rendelet

2.2 Ezt a rendeletet nem kell alkalmazni a következőkre:
c) lábról indítható repülőgépek (beleértve a motoros siklóernyőket és sárkányrepülőket)

39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet

2. § (1) A 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben a harmadik személyeknek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításnak a légi jármű maximális felszállótömegétől függően legalább az alábbi összeghatárokig kell fedezetet nyújtania:
a) 200 kg vagy ennél kevesebb maximális felszállótömeg esetén 10 000 000 Ft
b) 201-500 kg közötti maximális felszállótömeg esetén 25 000 000 Ft
c) 501 kg maximális felszállótömegtől kezdődően 50 000 000 Ft

(2) A légi jármű maximális felszállótömege a légi jármű légialkalmassági bizonyítványában meghatározott legnagyobb tömeg.

A siklóernyőnek nincs légialkalmassági bizonyítványa, azaz a (2) nem értelmezhető, vitatható hogy ez esetben az a) kategóriára vagy a gyártó által megadott max. terhelésre vonatkoztatva alkalmazandó vagy egyáltalán nem alkalmazható a rendelet.

 

Álláspontunk szerint, a felelősségbiztosítás megkötése szükséges, hasznos és ezért a SIRESZ annak megkötését tagjai számára javasolja.

 

4. § (2) A 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben légiközlekedési tevékenységet végző légi jármű üzemben tartója felelősségbiztosításának legalább a következő összeghatárokig kell fedezetet nyújtania:
a) utasok halála vagy testi sérülése esetére utasonként 30 000 000 Ft, a teljes légi járműre vonatkozó fedezet tekintetében pedig az utasülőhelyek számának és az utasonkénti összeg szorzatának megfelelő összeg

7. § (1) A biztosítási fedezet fennállását a biztosító által kiállított igazolás tanúsítja.

(6) A légi jármű üzemben tartója köteles az előírt hatályos biztosítás fennállásáról szóló, az adott légi járműre vonatkozó igazolást a légi jármű fedélzetén tartani és az ellenőrzésre jogosult személynek felszólításra bemutatni. Érvényes igazolás hiányában a légi jármű a légi közlekedésben nem vehet részt.

A biztosításról a biztosító által kiállított igazolással kell rendelkeznünk a repüléshez.

 

Jogszabályok:

1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről ( külső hivatkozás )
Az Európai Parlament és a Tanács 785/2004/EK rendelete (2004. április 21.) a légifuvarozókra és légi járművek üzemben tartóira vonatkozó biztosítási követelményekről ( külső hivatkozás )
39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet a légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról ( külső hivatkozás )

Friss hír: Pécs-Pogány menetrend szerinti repülőjárat indul

2024.03.25

Kedves Pilóta, Oktató, Növendék!

Talán más fórumon már Te is értesültél róla, hogy a Pécs-Pogány repülőtér (a továbbiakban: Reptér) 2024. március 26-tól menetrend szerinti utasforgalmat fog lebonyolítani. 2024. március 26-tól a Pécs-Pogány TIZ légtérben korlátozottan lehet siklóernyős tevékenységet végezni. Ez nem csak a Szársomlyó, Tenkes és Jakab-hegy starthelyeket érinti, hanem bármely, a TIZ területéről indított csörlős repülést, és a TIZ-be való berepüléseket is. Az egyértelmű légtér-használat feltételeiről az MRLSz és a Reptér vezetősége között tárgyalások kezdődtek, amelyet egy Megállapodásban fognak rögzíteni. Ennek megszületése várhatóan hónapokat vesz majd igénybe.

Bővebben > > >

Friss hír: MEGHÍVÓ: Rendkívüli Közgyűlésre

2024.03.21

2024. április 22. hétfő 17:00 órára

(tartalék időpont: 2024. április 22., hétfő 17:30)

A SIRESZ rendkívüli közgyűlését hirdet, Zoom online térbe, amelyre ezúton meghívja minden tagját, valamint szívesen látunk a szövetség tevékenysége iránt érdeklődő vendégeket.

A rendkívüli közgyűlést videokonferencia útján tartjuk meg!

Bővebben > > >

Friss hír: SIRESZ / Fly Away éves kötelező továbbképzés

2024.02.09

Időpont: 2024. március 2., szombat.
Helyszín: 1139 Budapest, Frangepán utca 7.

Friss hír: Támogatási lehetőség

2024.01.31

Többek részéről felmerült, hogy Óbuda felújítását vagy a Siklórepülő Szövetségben végzett munkát a szolgáltatásoktól és az eTitkár regisztrációtól függetlenül támogatni szeretnék, ennek módja a következő: siresz.hu/tamogatas

Köszönjük!

SIRESz Team

Friss hír: Kolumbia - felelősségbiztosítás

2024.01.18

Tájékoztatás Kolumbiába utazó versenyzőknek

Bővebben > > >

További hírek > > >